måndag 8 april 2013

Arbetsmarknaden enligt några Falköpingsföretag i grafiska- och byggbranschen

Sammanställning av svar från några Falköpingsföretag i grafiska- och byggbranschen.

Vi har haft kontakt med en reklambyrå och ett bokbinderi i den grafiska branschen samt ett byggföretag i byggbranschen.

Läget för de närmsta 6 månaderna i de nämnda branscherna ser tyvärr ganska mörk ut. Inom den grafiska branschen tar andra medier än det tryckta på papper över marknaden.

Just nu är orderingången halverad mot när den var som bäst. Framförhållning och planering är mycket kort. Om man inte kan växa så försöker man ändå att inte minska. Man investerar i nya maskiner och försöker att behålla sin personal för att stå rustade när det vänder, men det finns risk för ytterligare varsel om det inte blir en snabb förbättring, så läget för de anställda är otryggt.

På lite längre sikt, längre än 6 månader, ser man möjligen lite ljusare. Målet är att försöka växa och eventuellt också att anställa. Samtidigt effektiviserar man, så det är ändå inte säkert att man behöver fler anställda.

För att bli anställd är rätt person med rätt kompetens viktigast. Något företag vill helst ha utbildat branschfolk. För något företag är rätt person viktigare, man menar att man skall kunna lära sig arbetet och att kunna växa med uppgiften. Internutbildning på företagen är alltid möjlig.

Att söka anställning gör man bäst genom att kontakta företagen direkt eller att ta kontakt med någon man känner på företagen. Det egna kontaktnätet är det bästa sättet att få ett arbete. Företagen är inte enbart positiva till bemannings- och rekryteringsföretag, eller till Arbetsförmedlingen.

Företagen som vi har haft kontakt med tycker att samarbete med Falköpings Kommun samt med andra företag i kommunen fungerar bra.

Ett delprojektarbete inom projektet - ”Kartläggning av arbetsmarknaden i Falköping och Tidaholm” – Utfört av Bengt Karlsson, Håkan Djerf och Carl-Magnus Ljungberg. Redigerat och bloggat av Tomas Ohlum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar